Voor het bouwen (en eerst bedenken) van een goede website zijn er verschillende dingen waar je op kunt letten om er ook daadwerkelijk zoveel mogelijk mee te bereiken. Want let’s be honest; dát is tenslotte waarvoor je daar de tijd en energie erin stopt. Dus als je met je site aan de slag gaat, bedenk dan vooraf goed wáárom je hem bouwt en wát je ermee wilt bereiken. Daar beginnen de eerste tips dan ook mee. Want… een goede voorbereiding is het halve werk. ?
Tip 1. Doelgroep
De eerste en meest essentiële stap is het vaststellen van de doelgroep voor wie de website gebouwd wordt. Dit klinkt misschien logisch, maar het gaat in de praktijk nog weleens mis. Voorbeeld: Als jij je richt op jeugd, kies dan niet voor een strak en zakelijk design, maar iets wat hen aanspreekt.
Tip 2. Doel van de site
Welk doel dient jouw website? Waarom komt de website er eigenlijk? Er bestaat niet zoiets als het hebben van een website om het hebben van een website. Een aantal voorbeelden van doelen van een website zijn: – informeren – verkopen – inspireren – iemand ergens toe zetten M.a.w.: Wat is jouw Call To Action? Wát wil je dat de bezoeker doet op jouw site? Tijdens het bouwen van je website moeten je doelgroep en je doel constant centraal staan.
Tip 3. Look & Feel
De look and feel van een website wordt meestal bepaald door het logo en de huisstijl. Om herkenbaarheid te creëren (wat zorgt voor vertrouwen) is het heel belangrijk dat je eenheid uitstraalt in al je uitingen en natúúrlijk ook op je website. Tip 4. Opbouw en inrichting Over elk element op een website moet worden nagedacht, want dat heeft allemaal gevolgen voor de conversie (kom ik op terug bij tip 6) en de algemene waardering van de website (van bezoekers). Een bezoeker beslist bij binnenkomst op de website in enkele seconden of hij langer aanwezig blijft of de website meteen verlaat. In die paar seconden moet je een bezoeker dus zien te overtuigen om te ‘blijven hangen’ op je website. Verder is het belangrijk dat de website logisch en gebruiksvriendelijk is ingericht zodat bezoekers op simpele wijze vinden waar ze voor kwamen.
Tip 5. Content is king
Goede content is zó belangrijk! Content is het verzamelwoord voor alle teksten, plaatjes en video’s op een site. Zorg dus voor goede kwaliteit foto’s en een pakkende tekst die duidelijk omschrijft wat je doet en waarom ze bij jou aan het goede adres zijn. Niet alleen voor de bezoeker wel zo prettig, maar ook Google kan er pas voor zorgen dat jij wordt weergegeven in de zoekresultaten, als jij genoeg teksten erop hebt staan om jouw site goed te kunnen indexeren. Prachtig dus, zo’n minimalistische site met weinig teksten, maar geen kip die jou gaat vinden…
Tip 6. Conversiegerichtheid
Conversie is het percentage bezoekers van het totaal aantal bezoekers dat daadwerkelijk iets koopt, besteld, contact opneemt of download via je website. Je kunt 100 bezoekers op een dag hebben, als niemand je e-book download (terwijl dat misschien jouw CTA is) of als niemand iets koopt bij je (terwijl je een webshop hebt), dan heb je er dus niet zoveel aan. ?♀️ Dan heb je meer aan 10 bezoekers waarvan er 5 klant worden.
Tip 7. Inlaadtijd
Niets is zo vervelend als een website die te langzaam inlaadt. Je kent het vast wel. Je wilt een website bezoeken en het duurt een eeuwigheid voor de webpagina volledig is ingeladen. Het is nog altijd de belangrijkste reden voor bezoekers om de website te verlaten. Zorg dus dat je website lekker snel is.
Tip 8. Gebruik van favicon
Een favicon mag tegenwoordig echt niet meer ontbreken op je website. Tenminste, dat vind ik. ? Even voor de duidelijkheid, een favicon is een kleine afbeelding van meestal je logo of beeldmerk die wordt vertoond in het tabblad in je browser. Zie je die beeldmerkjes hieronder in de tabbladen? Meteen duidelijk voor de bezoeker op welke site die zit. Echt… ik zie nog zoveel sites met het standaard WordPress icoontje nog in hun tabblad. Onprofessioneeeel…..?
Tip 9. Contactpagina / ‘contactmomenten’
Een goede website kan niet zonder een goede contactpagina. Het stelt de bezoekers in de gelegenheid om contact met je op te nemen. En dáár ging het nu uiteindelijk juist om! Dus zorg voor een volledige contactpagina waarop je je bezoekadres, telefoonnummer en e-mail duidelijk vermeld en eigenlijk zie je tegenwoordig ook op elke site een contactformulier. Op die manier kan een bezoeker op meerdere manieren contact met je opnemen. Zorg ook dat op de homepage (en andere pagina’s) al meteen verwezen wordt naar jouw gegevens, d.m.v. bv. een button (met een link naar je contactpagina) of door je gegevens ook nog eens onderaan in de footer te vermelden. Belangrijkste is eigenlijk om de drempel om de bezoeker ‘te laten doen wat jij wilt’ zo laag mogelijk te houden. Als jij heel graag wilt dat ze contact met jou opnemen en jouw telefoonnummer staat ergens heeeeel klein verscholen op een pagina waar je hem niet zoekt. Tja… vind je het dan gek dat je niet gebeld wordt..? (draai het eens om; de KPN heeft een super uitgebreide site, maar als jij een direct telefoonnummer zoekt, dan is ie nergens te vinden. Waarom denk je dat dat is……)
Tip 10. Mobile responsive
Een website MOET geschikt zijn voor mobiele apparaten. Wist je dat websites gemiddeld door meer dan 80% via mobiele telefoons worden bezocht. Heel belangrijk dus dat jouw site zich aanpast aan het apparaat waar die op bekeken wordt. Of het nou een laptop, een tablet, een mobiele telefoon of mijn grote iMac scherm is. Hopelijk heb je wat aan mijn tips! Mocht jij wel wat hulp kunnen gebruiken bij het bouwen van je website? Bekijk hier eens mijn Website Pro pakket, waarbij we jouw site in 1 dag samen neerzetten!
0 reacties