Essie websites branding design

Personal Branding; Jouw eigen unieke Stijl bepalen.

door | Ontwerpen in Canva

Hoe bepaal je jouw eigen unieke Look & Feel?

Als ondernemer is het belangrijk om je persoonlijkheid te laten zien d.m.v. je branding. Je logo en je huisstijl mogen een verlengde van je worden, zodat het voor jezelf goed voelt en je het met trots gaat laten zien én zodat je daarmee ook de klanten aan gaat trekken die bij je passen. En dat werkt natuurlijk veel leuker!

Als ZZP’er ben jij het gezicht achter je onderneming.

Als zelfstandig ondernemer ben jij het gezicht achter jouw bedrijf en is het belangrijk om een branding neer te zetten waar mensen jouw persoonlijkheid doorheen voelen. Natuurlijk wil je dat het je doelgroep aanspreekt, maar zonder personality erachter blijf je ‘één van de zoveel’ die doet wat jij doet.

Wil je opvallen tussen de rest? Laat dan niet alleen je producten of diensten, maar ook jezelf dan zien! Show your true Colours!

Welke huisstijl past bij jou als ondernemer én spreekt je doelgroep aan?

Voordat je aan de gang gaat met schetsen of gaat zitten freubelen in Canva, is het zaak eerst de volgende dingen op een rijtje te hebben.

7 punten waar je op kunt letten bij het creëren van je bedrijfsuitstraling. Je logo, je huisstijl & Personal Brand.

  1. Identiteit bepalen
    Voordat je als ondernemer überhaupt met iets begint, ga je altijd eerst terug naar je basis. Wat is jouw Missie? Jouw Visie? Waarom doe je wat je doet. Wat is jouw WHY? Zorg dat je dat eerst goed helder krijgt.
  2. Doelgroep bepalen
    Natuurlijk is het wel belangrijk om je doelgroep daarbij ook goed voor ogen te hebben. Wie is jouw ideale klant? Voor wie werk je het liefst en wie kun jij het beste helpen?
  3. Sfeer en stijl bepalen
    Welke sfeer wil je gaan overbrengen en welke stijl past bij jou? Schrijf eerst eens voor jezelf bepaalde kernwoorden op die bij jou passen. Denk aan; warm, betrouwbaar, kleurrijk, speels of strak. Ga jij voor modern of klassiek? Houd jij van opvallend of juist behouden?
  4. Kleuren kiezen
    Welke kleuren passen bij jou? Heb je al een bepaalde lievelingskleur? Dan kun je daar een mooie combikleur bij zoeken. Je kunt ook kijken naar betekenis van kleuren. Zo staat ‘mijn’  kleur roze voor vrouwelijk en energiek, groen staat voor vertrouwen en natuurlijk en paars voor creativiteit en spiritualiteit. Of misschien heb je eens zo’n persoonlijkheidstest gedaan, waardoor je al weet dat je een rood, blauw of groen type bent. laat in ieder geval in deze ‘onderzoeksfase’ waarbij je op onderzoek uit bent naar de kleurencombi die het beste bij jou past, los wat jij denkt dat jouw doelgroep wil (laat dus los ‘wat anderen zullen denken’). Ongeacht of het een ’typische’ kleur is voor jouw branche of soort werk of niet, met een goede uitvoering in de vormgeving en marketing zul je hier alsnog jouw ideale klant mee aantrekken. Soms doe je dat júist door af te wijken van ‘wat men verwacht’.
    Gebruik voor je logo en huisstijl in ieder geval niet teveel kleuren door elkaar. Dat wordt te druk.
  5. Lettertypes kiezen
    Je hoeft voordat je begint met de uitwerking van je logo en huisstijl echt nog niet precies de lettertype namen uit je hoofd te weten. Zodra je daadwerkelijk met het ontwerp aan de slag gaat, komt dat vanzelf. Het is wel handig alvast een beeld te vormen hierover. Zoals bv. je naam in ‘een speelse handschrift letter’ en dan de rest van de tekst in een moderne, strakke letter. Wil je grove, robuuste letters of juist fijntjes. Wat past er bij jou en wat wil je overbrengen. Daarin kan de keuze van je lettertype heel bepalend zijn.
  6. Vormen, beeldmerk of symbool
    Je kunt ook vast nadenken over of je een beeldmerk of een symbool of misschien juist bepaalde vormen terug wilt laten komen in jouw branding. Denk daarbij niet alleen bij dingen die horen bij wat je doet (bv. een schaar bij een kapper). Maar denk juist ook eens aan symbolen die bij jou als persoon horen. Misschien heeft het klavertje vier een speciale betekenis voor je of een bepaald land of een bepaalde vorm. Dan kan zoiets verwerken in jouw personal branding juist ook zorgen voor een originele kwinkslag in je design.
  7. Beeldmateriaal
    Wat voor fotografie vind je mooi? Strak en zakelijk, of mag het ook wel wat luchtiger. Of een combi misschien? Houd je van donkere achtergronden, of juist heel licht en fris. Ga alvast eens op zoek voor jezelf naar wat je aanspreekt.

 

Hopelijk hebben deze punten je wat overzicht gegeven en ben je al wat dichterbij het vinden van jouw unieke persoonlijke stijl gekomen. Vind je dit nog lastig en zou je het fijn vinden als ik als professional in vormgeving en personal branding hier samen met jou voor ga zitten?

Bekijk dan deze pagina over hoe wij samen aan de slag kunnen met jouw logo en huisstijl, waarbij we ook samen jouw kleurenpalet samenstellen en jouw lettertypes vastleggen in een professioneel brandboard. Zo heb je jouw stijl overzichtelijk bij elkaar en hoef je niet meer te twijfelen bij de uitwerking van al je verdere uitingen, omdat je daar voortaan op terug kunt vallen. Alles begint bij een goede basis. Zo fijn!

Hier een greep uit de prachtige brandboards van mijn klanten. Allemaal uniek en precies passend bij de ondernemer.

 

Bekijk mijn ZZP Quick Start pakket en we gaan samen jouw personal brand neerzetten.

 

 

0 reacties