Het succesverhaal van Sanquin

Sanquin Bloedvoorziening, een not-for-profitorganisatie, vervult een cruciale rol in de Nederlandse gezondheidszorg. Met bloed- en plasmaproducten die meer dan 100.000 patiënten per jaar helpen, een breed assortiment aan diensten, advies en baanbrekend onderzoek draagt Sanquin bij aan de kwaliteit van leven voor velen.

Logo Sanquin
Sanquin succesverhaal

De directe, pragmatische en flexibele werkwijze die T4Change heeft geborgd binnen het werkplekbeheer, draagt ertoe bij dat de bloed- en plasmadonors bij Sanquin een optimale ervaring beleven en in korte tijd weer buiten de deur staan na hun donatie.

Foto: Martin Dijkstra

De ICT-afdeling van Sanquin is verantwoordelijk voor de ondersteuning van de organisatie door middel van automatisering. Hans Overbeek is Manager Technology Services. Met een team van ca. 25 medewerkers zorgt hij ervoor dat de IT-infrastructuur 24 uur per dag, 7 dagen per week beschikbaar is.

Hans Overbeek: "Er staan op onze bloedbanklocaties 500 werkplekken die cruciaal zijn voor de bedrijfsvoering van Sanquin, aangezien hier een groot aantal donors per locatie aan ‘de lopende band’ bloed doneren. Het is van groot belang dat deze donors een optimale ervaring beleven en zo min mogelijk tijd kwijt zijn aan het doneren in hun eigen tijd. Immers, als het doneren, om wat voor reden ook, te veel tijd zou kosten, zou Sanquin de privé-agenda van de donor verstoren".

Het hart van Sanquin wordt gevormd door de bloedvoorziening
Samen met haar trouwe donors zamelt Sanquin bloed in, test en verwerkt het en distribueert de producten naar ziekenhuizen en voor verdere verwerking naar een plasmaverwerker. Maar Sanquin doet meer dan alleen zorgen voor voldoende en veilig bloed. De organisatie heeft ook een wereldwijd toonaangevend onderzoeksinstituut dat onderzoek doet naar bloedziekten en behandelingen daarvoor, en naar oplossingen voor de bloedvoorziening van de toekomst.

De ICT-afdeling van Sanquin is verantwoordelijk voor de ondersteuning van de organisatie door middel van automatisering. Hans Overbeek is Manager Technology Services. Met een team van ca. 25 medewerkers zorgt hij ervoor dat de IT-infrastructuur 24 uur per dag, 7 dagen per week beschikbaar is.

Realisatie van een nieuwe werkplekomgeving
T4Change is bij Sanquin begonnen met het detacheren van personeel. Later werd het managed services team van T4Change in het project verantwoordelijk voor de realisatie van een nieuwe werkplekomgeving voor Sanquin.

In totaal heeft Sanquin 1500 werkplekken waarvan een deel nog steeds wordt beheerd door T4Change vanwege hun expertise op het gebied van Igel en cloud werkplekdiensten.

Hans Overbeek: "Er staan op onze bloedbanklocaties 500 werkplekken die cruciaal zijn voor de bedrijfsvoering van Sanquin, aangezien hier een groot aantal donors per locatie aan ‘de lopende band’ bloed doneren. Het is van groot belang dat deze donors een optimale ervaring beleven en zo min mogelijk tijd kwijt zijn aan het doneren in hun eigen tijd. Immers, als het doneren, om wat voor reden ook, te veel tijd zou kosten, zou Sanquin de privé-agenda van de donor verstoren".

Niet goed functionerende systemen kunnen tot verspilling van bloed leiden
Storingen op de werkplekken van de bloedbanklocaties kunnen grote gevolgen hebben. Zonder functionerende systemen kunnen de donaties niet geautomatiseerd worden verwerkt en wordt overgeschakeld op een handmatige procedure, wat de kans op fouten vergroot en kan leiden tot verspilling van bloed en uiteindelijk tot frustratie bij zowel donors als medewerkers.

Daarom is het voor Sanquin essentieel dat leveranciers beseffen wat de impact van eventuele storingen kan zijn. Hans: "T4Change begrijpt deze impact en handelt daarnaar door onder andere altijd klaar te staan om problemen snel op te lossen".

T4Change gaat direct aan de slag
De directe, pragmatische en flexibele werkwijze van T4Change past goed bij de behoeften van Sanquin, waar de donor altijd centraal staat. Hans: "In geval van verstoringen, gaat T4Change direct aan de slag om aan het probleem te werken, zonder eerst vragen te stellen over een opdrachtbevestiging. Dat zijn zaken die in noodsituaties achteraf worden afgehandeld”.

Deze proactieve en klantgerichte benadering draagt bij aan het vertrouwen dat Sanquin in T4Change heeft en zorgt ervoor dat het primaire proces van Sanquin ongehinderd kan doorgaan.